Studietur gav boost til afgangsprøverne
Studieturen lå lige efter eleverne havde gennemført projektopgaver – og inden afgangsprøverne fra 9. klasse. En del skal op i fuld fagrække og de andre har enkelte fritagelser.
”Eleverne har virkelig haft energi af turen. Det er som om vi tog angstlåget væk nogle dage, fordi vi fjernede skolerammen og tog dem med i det her projekt,” fortæller Marianne Nilsson.
Inden turen havde eleverne forberedt oplæg, som de skulle holde foran de forskellige seværdigheder. ”Vi har set elever, der ikke tidligere har kunnet fremlægge en projektopgave, som klarede det. Mange har en historik med, at de har slået sig på skolen. Ikke fordi de ikke kan, men fordi de har så lidt tro på sig selv, og skole er forbundet med noget svært,” supplerer Stine Steensgaard.
"Der var ikke så meget arbejde og mere hyggetid. Det var rigtigt dejligt at hænge ud med kammeraterne. Jeg delte værelse med en anden, og vi snakker lidt bedre sammen nu."
Nanna, elev i 9. klasse.
Elever, der aldrig farer vild
Eleverne er ikke de klassiske unge, der bliver væk fra deres lærer i Rom eller drikker sig fulde. De har et stort behov for tryghed og holder sig tæt til underviserne: ”Jeg kunne ikke lade være med at tænke på den leg, hvor man kalder, ’alle mine kyllinger, kom hjem’, og så kommer de løbende. Man er virkelig nødvendig som underviser,” smiler Marianne Nilsson.
"Underviserne har været helt fantastiske. De har ladet os gøre, hvad vi ville, og hvis man havde brug for en pause, kunne man tage det. Der var hele tiden mulighed for at tage hjem med et hold, hvis det blev for meget." Nanna, elev i 9. klasse.