Her kan du læse om vores værdier og vision, som er fælles for hele Sputnik-organisationen og vores mission, som er særlig for Skolen Sputnik:
Sputniks værdier
Sputniks værdigrundlag beskriver, hvordan vi møder mennesker i vores arbejde, uanset om der er tale om børn, unge eller voksne, og uanset hvilke vilkår og omstændigheder der er omkring mødet.
- Vi tager udgangspunkt i en anerkendende, fremadrettet og ressourcebaseret tænkning – man kan ikke skabe forandring i et negativt defineret felt.
- Vi mødes som ligeværdige men ikke som jævnbyrdige – der er tale om praktiseret ligeværd.
- Vi mener, at alle til enhver tid forsøger at gøre deres bedste – det gælder både elever, studerende, beboere, forældre, samarbejdspartnere og kolleger.
- Vi har fokus på hensigten og ikke på handlingen – læring skabes i refleksion omkring forskellen på hensigt og handling.
- Vi lærer de unge, at de er ansvarlige for valget af deres handlinger – at lære at tage ansvar for egne valg betyder en højere grad af frihed til at kunne vælge generelt.
- Vi er ”ordentlige voksne”. Det betyder, at vi er den forpligtende og oprigtige relation.
Sputniks vision
- Vi vil være Danmarks bedste behandlings- og specialundervisningstilbud, STU og botilbud.
- Vi vil skabe udviklende læringsmiljøer for børn og unge med særlige behov.
- Vi vil være fyrtårn for andre – udbrede metoder og skabe anerkendelse omkring dem.
- Vi vil udvide konceptet uden for Hovedstadsområdet.
- Vi samarbejder med kommuner på alle niveauer om en god kvalitet til en konkurrencedygtig pris.
Skolen Sputniks mission
- Vi skal være det rigtige tilbud for de elever, der ikke kan rummes på andre skoler, specialskoler eller institutioner.
- Vi er en skole, som vores elever tror på, der ruster dem til at blive voksne, ansvarlige og selvhjulpne samfundsborgere.
- Vi giver alle vores elever en ballast, som giver mulighed for et aktivt medborgerskab.
- Vi opstiller klare rammer og arbejder med forpligtende relationer.
- Vi skaber øverum, hvor eleverne kan udvikle de områder, der afholder dem fra at kunne deltage i ordinære skole-, fritids- og uddannelsestilbud.
- Vi indgår i et udvidet forældresamarbejde.
- Vi udvikler undervisnings- og behandlingsmæssige kompetencer og står aldrig stille.