Hvordan laver man studietur for unge med autisme og angst​?

9 unge og 3 voksne fra Skolen Sputnik Hejrevej var på tur til Rom lige inden afgangsprøverne. Her får du undervisernes overvejelser og adgang til et grundigt, autismevenligt program.

Eleverne på Hejrevej er kendetegnet ved en stor ængstelse ved det ukendte, behov for struktur, forudsigelighed og tryghed. En studietur er derfor ikke en fiks ide, men en nøje planlagt social og personlig udfordring.

”Eleverne har selv valgt at tage med ud fra en vurdering sammen med lærere og forældre. For nogle var det første gang med fly og første gang på ferie uden forældrene, så det er en stor ting,” fortæller Marianne Nilsson, der til daglig underviser eleverne sammen med kollegaen Stine Steensgaard.

Næsten alle eleverne fra 9. klasse og en enkelt fra 10. valgte at tage med.​​

“Jeg var lidt bekymret for at sove ude og tænkte på, om jeg måske ville få hjemve. Jeg har også normalt flyskræk. Men jeg glædede mig så meget og besluttede mig for, at det ikke skulle spolere turen, at jeg ikke turde flyve. Jeg tror også, det gjorde en forskel, at jeg rejste med nogle, som ikke var bange for at flyve.”

Alma, elev i 9. klasse

Rammen er kendt

”Vi har dyrket det siden august sidste år og f.eks. spist sammen ved langbord ligesom vi skulle i lejligheden,” fortæller Stine Steensgaard.

Eleverne har også været sammen på en prøvetur med en enkelt overnatning på Falster, ligesom de har været fysisk aktive sammen for at træne op til de lange gåture.​

Programmet var nøje planlagt og blev nærstuderet og tyndslidt undervejs. Se program.

Studietur gav boost til afgangsprøverne

Studieturen lå lige efter eleverne havde gennemført projektopgaver – og inden afgangsprøverne fra 9. klasse. En del skal op i fuld fagrække og de andre har enkelte fritagelser.

”Eleverne har virkelig haft energi af turen. Det er som om vi tog angstlåget væk nogle dage, fordi vi fjernede skolerammen og tog dem med i det her projekt,” fortæller Marianne Nilsson.

Inden turen havde eleverne forberedt oplæg, som de skulle holde foran de forskellige seværdigheder. ”Vi har set elever, der ikke tidligere har kunnet fremlægge en projektopgave, som klarede det. Mange har en historik med, at de har slået sig på skolen. Ikke fordi de ikke kan, men fordi de har så lidt tro på sig selv, og skole er forbundet med noget svært,” supplerer Stine Steensgaard.

“Der var ikke så meget arbejde og mere hyggetid. Det var rigtigt dejligt at hænge ud med kammeraterne. Jeg delte værelse med en anden, og vi snakker lidt bedre sammen nu.”

Nanna, elev i 9. klasse

Elever, der aldrig farer vild

Eleverne er ikke de klassiske unge, der bliver væk fra deres lærer i Rom eller drikker sig fulde. De har et stort behov for tryghed og holder sig tæt til underviserne: ”Jeg kunne ikke lade være med at tænke på den leg, hvor man kalder, ’alle mine kyllinger, kom hjem’, og så kommer de løbende. Man er virkelig nødvendig som underviser,” smiler Marianne Nilsson.​

“Underviserne har været helt fantastiske. De har ladet os gøre, hvad vi ville, og hvis man havde brug for en pause, kunne man tage det. Der var hele tiden mulighed for at tage hjem med et hold, hvis det blev for meget,” fortæller Nanna, elev i 9. klasse.

Når rammen er tryg, blomstrer relationerne

”Vi var overraskede over, hvor godt, de havde det sammen, når trygheden var på plads. De grinede, spillede spil og hjalp hinanden. Vi havde troet, mange ville putte sig på værelset, men de søgte det sociale,” siger Stine Steensgaard.

Har vi været i Rom?

”Da vi kom hjem og kiggede på billederne, så vi på hinanden og sagde: ”Har vi været i Rom?””, fortæller Marianne Nilsson. Der er mange spørgsmål i løbet af dagen: ”Hvad skal vi nu? Hvad skal vi bagefter? Hvordan ser der ud på restauranten? Hvordan tror du, vi skal sidde?” Her er det vigtigt, at eleverne får samme svar fra alle voksne.

“Vi havde et program med, hvad man skulle den dag og næste dag. Det var godt, for så var man forberedt,” fortæller Alma, elev i 9. klasse.

“Jeg synes, det var en lidt for kort tur. Jeg kunne godt have taget en uge.”

Nanna, elev i 9. klasse

”Det er vigtigt at være synlig om, at alt er tjekket og styr på. Usikkerhed smitter, især for unge mennesker, der er præget af angst. Det er benhårdt ikke at vise usikkerhed, heller ikke når man står og skal finde vej i Rom – så er det bare den vej,” slutter Marianne Nilsson.​

Tips til at forberede studietur for sårbare unge

  • Vælg et sted at bo, der giver mulighed for skærmning Vælg lejlighed frem for hotel, hvor der er mulighed for at lave mad, så man ikke behøver spise ude. Planlæg på forhånd, hvem der sover hvor og med hvem. Vis billeder af lejligheden.
  • ​Gør brug af fast tracks, når det er muligt, fx i lufthavnen ved indgangen til Colosseum og andre seværdigheder. Køer og ventetider kan opleves usikre, fordi man ikke kan forlade situationen.
  • Vælg aktiviteter under åben himmel. Se Peterskirken udefra og Colosseum (uden tag). Hop on hop off-busser er også en god ide. Museer og andre lukkede rum kan virke indelukkede og overvældende for nogle.
  • Bo centralt og gå rundt. Hvis de unge kan, er den bedste måde at bevæge sig rundt til fods. Busser og metro kan være uforudsigelige, komme for sent, være overfyldte eller stærke sansepåvirkninger.
  • ​Lav et detaljeret program. Når strukturen er på plads, er det nemmere at være i for de unge.
    ​Se turens program.
  • Giv mulighed for pædagogiske bagdøre. Hvor længe skal man være med i programmet, og hvornår kan man trække sig tilbage til lejligheden? Det kan give en tryghed at aftale pædagogiske bagdøre, også selv om de viser sig ikke at blive nødvendige.​

Se overblik over Sputniks autisme-skoler

Kontakt os

Afdelingsleder Carsten Bøgelund

Tlf.: 29 11 16 02

CLA@skolensputnik.dk

Souschef Jakob Iversen

Tlf.: 41 62 04 00

JIV@skolensputnik.dk

Visitationsansvarlig Lars Wagner

Tlf.: 51 78 46 26

LWA@skolensputnik.dk

Nyhedsbrev

Få fagartikler, kursustilbud, invitationer
til gratis temaaftener og historier om
Sputniks børn og unge. ?⭐️??
Tilmeld nyhedsbrev