Mathias Engbjerg fra Skolen Sputnik i Gentofte fik praktikplads på Nationalmuseet, hvor han mødte sit forbillede Rane Willerslev og fik lov at arbejde med sin passion for historie og geografi.

Gennem 1,5 år arbejdede Sputniks interne praktikvejleder, Anne Berglund, utrætteligt på at få en åbning til Nationalmuseet, der kun tager få praktikanter ind hvert år. Udover Annes ansøgning bad Nationalmuseet også om en selvstændig ansøgning fra Mathias, som han udarbejdede i samarbejde med sin fokusvoksen Jill Lerche. Efter en ihærdig indsats lykkedes det endelig for Mathias at få en praktikplads.

I starten var Mathias ellers ikke så begejstret for tanken om at skulle i praktik:

”… Men så fik jeg praktikpladsen på Nationalmuseet, og jeg er rigtigt glad for historie – stor entusiast. Så praktikken var rigtigt spændende. Jeg nød det og lærte rigtigt meget. Vil klart anbefale det. (…) Mit bedste råd til andre, der skal i praktik, er at vælge noget, som man interesserer sig for. Det føles mindre som en pligt, når det handler om noget, man synes er spændende.” fortæller Mathias.

 

Den danske Indiana Jones

Under forløbet mødte praktikanterne Rane Willerslev, direktøren for Nationalmuseet, som Mathias entusiastisk beskriver som den danske udgave af Indiana Jones. Af ham fik de hver især et signeret eksemplar af hans bog ”Omtanke”.

Mathias og resten af holdet dykkede også ned i Danmarks historie. Et særligt spændende øjeblik for Mathias var, da de skulle udforske 600+ år gamle mønter og undersøge, hvor de kom fra. Hans fritidsinteresse for geografi kom til nytte, da han kunne genkende et tysk våbenskjold på en af mønterne. “Geografi er noget, jeg går meget op i i min fritid,” fortæller han.

 

Afklaring om fremtiden

Praktikken gav ikke kun Mathias en dybere viden om Danmarks historie. Praktikforløbet hjalp ham også med at blive klogere på fremtiden: ”Det er rigtigt vigtigt for mig, at jeg får et job inden for noget, jeg interesserer mig for. For hvis man har et job som man elsker, så føles det ikke som et job.”

Før praktikken overvejede Mathias at blive historiker og formidle historie, men hans tid på Nationalmuseet har fået ham på andre tanker: ”Jeg har ikke lyst til at være i fronten og skulle være social, men jeg kunne stadig godt tænke mig at arbejde inden for historie, fx med restaurering.”

Jill tilføjer: ”Både fagligt, personligt og socialt har det været udviklende. Det var godt for dig at blive kastet ud på lidt dybt vand – du kunne jo godt. Det er en meget værdifuld læring, der opstår, når man kommer væk fra den trygge ramme i skolen og tør udfordre sig selv.”

 

Mathias Gentofte
Mathias og hans fokusvoksen, Jill Lerche

Nationalmuseet skaber trygge rammer

Jill Lerche roser Nationalmuseet for at tage hensyn til Mathias’ behov og for at skabe en tryg ramme for både ham og hans mor. “Nationalmuseet ringede også til Mathias’ mor undervejs og fortalte hende om programmet for at sikre, at det hele var ok,” fortæller Jill og tilføjer: ”Jeg synes altid, at det er givende at få de unge mennesker ud i praktik – og særligt når de ender et sted, hvor de bliver taget så godt imod.”

“Det bedste ved at være i praktik på Nationalmuseet var, at jeg var et sted, jeg rigtigt godt kunne lide at være. De er meget forstående inde på Nationalmuseet. Forstående overfor at jeg har en diagnose. Og så var de også meget venlige og gode til at forklare – bare rigtigt rare og passionerede mennesker.” fortæller Mathias.

 

? Skolen Sputnik Gentofte

Skolen Sputnik Gentofte er for elever på mellemtrinnet og i udskolingen med autisme og psykisk sårbarhed, herunder bl.a. angst, stress og spiseforstyrrelser. Mange har desuden rygsækken fuld af dårlige skoleoplevelser. Hos os har vi derfor fokus på at nedsætte stressniveauet og understøtte trivsel, udvikling og læring hos den enkelte elev.

Læs mere om Skolen Sputnik Gentofte

? Praktikindsatser i Sputnik

Sputnik er det eneste dagbehandlingstilbud, der har oprettet en særskilt stilling til fokus på praktik, brobygning og fritidsjob. I Sputnik er vi bevidste om, at en målrettet indsats styrker elevernes selvstændighed, selvværd og ansvarlighed, hvilket øger deres chancer for succes i uddannelse og fremtidigt arbejde.

Vores elever går i praktik efter grundig forberedelse i samarbejde med vores praktikvejleder, Anne Berglund. Samtidig forbereder Anne firmaer/virksomheder på forhånd, så de er klar til at byde de unge velkommen og udfordre dem på en måde, der matcher deres individuelle forudsætninger.

Læs mere om praktikindsatser i Skolen Sputnik