Specialundervisning i Sputnik

Sputnik er et behandlings- og specialundervisningstilbud.

Hverdagen for børnene og de unge som går i Skolen Sputnik er kendetegnet ved hensyntagen til den enkelte, tætte voksenrelationer, tryghed og udvikling. Samtidig arbejder vi med en stærk undervisningsfaglig ramme, så børnene modtager den fagundervisning, de har krav på og gavn af.

Tydelig undervisningsramme

  • Den gode Sputniktime er en fælles struktur, som følges i undervisningen for at skabe genkendelighed og tydelig læring for eleverne. En plakat med principperne for Den gode Sputniktime hænger synligt i alle klasselokaler og understøtter strukturen.
  • Brainbreaks og didaktiske redskaber. Vi arbejder med bevægelse i undervisningen og rammesatte brainbreaks (hjernepauser), som passer til elevernes individuelle behov.
  • Læringsfestival for elever. I 2023 afholdt vi for første gang en stor læringsfestival for elever i Sputnik. Elever og lærere på tværs af afdelinger stod sammen for workshops.
  • Fælles fagdag, didaktikoplæg, fagenes dag og læringsportaler. Vi holder løbende underviserne opdateret på de nyeste fagmaterialer og samler underviserne til fagdage på tværs for at sikre kvaliteten og udviklingen af undervisningen.

Læsevejleder og undervisningsansvarlig

Sputnik har sin egen læsevejleder, som laver test og udredning af læsevanskeligheder. Ligeledes støtter hun med materialer og strategier ift. ordblindhed og opkvalificerer personalet.

Herudover har vi en ansvarlig for udvikling af undervisningskvaliteten, som bl.a. holder didaktikoplæg, deler undervisningsmaterialer, arrangerer faglige udviklingsdage og sparrer med personalet.

Specialundervisning og specialpædagogik

Alt Sputniks personale har kurser og efteruddannelse inden for diagnoseforståelse og systemisk-narrative tilgange. Sputniks interne psykologteam understøtter desuden, at læringen tager højde for de diagnostiske og kognitive udfordringer, som børnene/de unge har. Vi tilbyder bl.a.:

  • Specialundervisning med udgangspunkt i struktur, systematik og forudsigelighed.
  • Visuelt understøttet undervisning.
  • Mulighed for at tage hensyn til sanseintegrationsforstyrrelser, herunder sensorisk overstimulering.
  • Viden om eksekutive funktioner, herunder forarbejdningstempo og arbejdshukommelse og kompenserende strategier, der tager hensyn til dette.
  • Mulighed for WISC-test, der undersøger barnets/den unges kognitive niveau.
  • Mulighed for hjælpemidler, der understøtter specialundervisning, herunder ift. dysleksi.

Læs fagartikel om specialundervisning hos Kursuscenter Sputnik

Trygge og udviklende rammer 

Vi tilbyder et roligt og overskueligt miljø, hvor der hele tiden er deltagende voksne, som kan sikre et miljø fri for mobning. Faciliteterne understøtter moderne læring med fx:

  • IT-understøttet undervisning. Eleverne har en personlig arbejdsplads og adgang til pc. Vi underviser i digital dannelse.
  • Mindre undervisningsrum, hvor børnene/de unge typisk sidder 2-6 sammen med mulighed for at trække sig til en afskærmet plads. Vi arbejder med vekselvirkningen mellem små, trygge rum og muligheden for at øve sig i større fællesskaber.
  • Elevernes hverdag er forskellig, alt efter alderstrin. Der bliver taget individuelle hensyn til alle elever med udgangspunkt i elevens faglige ståsted.

Afgangsprøver, praktik og gode overgange

Undervisningen i Skolen Sputnik lever op til Folkeskoleloven, herunder Folkeskolereformens timeantal, mål, tests m.m.

  • Vi arbejder som udgangspunkt mod, at eleverne føres til Folkeskolens Afgangsprøve (FP9) i alle prøvefag.
  • Elever i udskolingen laver projektopgave, hvor de arbejder med et selvvalgt projekt i to uger.
  • Vi har tæt samarbejde med Ungdommens Uddannelsesvejledning om praktik og brobygning til ungdomsuddannelser.
  • Sputnik har egen koordinator for praktik, fritidsjob og fritidsliv, og vi tilbyder en intensiv indsats på dette område til børn og unge i Sputnik.

Læs mere om praktik og videreuddannelse i Skolen Sputnik

Ture, ekskursioner og temauger

Ture og ekskursioner giver mulighed for at lære på nye måder, samtidig med at børnene/de unge kan øve sig i socialt samvær, transport m.m. Vi har bl.a.

  • Udflugter og ekskursioner ud af huset, som kan have fagligt og/eller socialpædagogisk indhold. Turene tager hensyn til målgruppens udfordringer og interesser.
  • Minimum tre årlige temauger med fælles emner, f.eks. natur, verdensreligioner, sundhed, demokrati og lignende.
  • Mulighed for ture med overnatning (frivilligt).

Tilsyn med undervisningen

Sputnik har vundet udbudsaftaler med 18 kommuner i hovedstadsområdet og samarbejder med i alt 30 kommuner om dagbehandling. Kommunerne fører tilsyn med undervisningen, og Sputnik får rigtigt gode tilbagemeldinger fra tilsyn. Du kan se tilsynsrapporter på den enkelte afdelings side.

Se også tal og resultater i Sputnikrapporten

 

Sputniks behandlingsindsats

I Sputnik arbejder vi med behandling som en integreret del af undervisningsrammen.

Læs om behandling i Sputnik

Indskrivning i Skolen Sputnik

Er du interesseret i at indskrive et barn eller blot høre mere om Skolen Sputniks dagbehandlingstilbud, så tag kontakt til Visitationsansvarlig Lars Wagner.

Forældre er altid velkomne til at ringe og høre nærmere, men kan ikke selv indskrive deres børn i Skolen Sputnik. Det er kommunen, der vurderer barnets forudsætninger og behov og bevilger plads i dagbehandling.

visitation skolen sputnik lars wagner

Lars Wagner

Visitationsansvarlig, Skolen Sputnik

Mobil: 51 78 46 26

Mail: LWA@skolensputnik.dk